Jan Ericson (M) och tekniker som hackar bort is från kontaktledningar på järnvägen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Nu blir det bara inrikesflyg – det meddelade riksdagspolitikern Jan Ericson efter att hans tåg fick vända och åka tillbaka till Göteborg på grund av isbildning på kontaktledningar. Foto: SVT

Politikern tänker bara flyga framöver – efter tågstrulet

Publicerad

Efter en avbruten tågresa på grund av is på kontaktledningar fick den moderata riksdagspolitikern Jan Ericson nog. I ett inlägg på X meddelade han:

”Det blir 100 % inrikesflyg framöver”

Tidigare i veckan drabbades många tågresenärer av stora förseningar och inställda tåg efter att det hade bildats is på kontaktledningar i höjd med Laxå.

En av dem som satt på tåget från Göteborg med siktet mot Stockholm var riksdagspolitikern Jan Ericson (M). I Falköping vände tåget och han valde istället att köra bil från Göteborg.

I ett inlägg på plattformen X berättar han om händelsen och skriver bland annat att han efter detta inte kommer att göra några mer ”tågexperiment” – utan endast åka flyg.

”Alltid krångel”

När SVT frågar om inlägget förklarar han att han bor väldigt nära Landvetter flygplats vilket är en anledning till att han oftast väljer flyget.

En annan anledning är att han inte litar på tågtrafiken.

– De gånger jag åker tåg är det alltid krångel, men med flyg fungerar det oftast väldigt bra, säger han.

Vill rusta upp järnvägarna

Lösningen på problemen i tågtrafiken anser han är att renovera järnvägarna, något som han tycker att regeringen har tagit bra steg mot att kunna göra.

– Vi har sagt att Trafikverket får äska pengar, allt de kan använda för att förbättra järnvägen. Och de får alla pengar de begär utan minsta prut från regeringen. Det är en oerhört kraftig budget vi lägger nu för att rusta upp järnvägen, säger Jan Ericson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.