Detta borde politikerna satsa på i stället inför valet – hör medieprofessorn Orla Vigsö om de dyra reklamplatserna i klippet ovan.
Drygt 50 000 bilar passerar söderifrån in mot Järntorget på Oscarsleden i Göteborg en vanlig vardag. Det gör det lätt att förstå att reklamplatsen inte är svår att sälja, särskilt inte ett valår.
Socialdemokraternas gruppledare Jonas Attenius satte upp en stor porträttbild för ett par månader sedan. Förra året kunde man se Ebba Busch pryda den och just nu har Demokraterna i Göteborg lagt beslag på fasaden.
Stressar politiken
Med valet bara några månader bort går partiernas pr-avdelningar för högtryck och satsar på både traditionell reklam, på social medier-kampanjer och – på att köpa fasaden invid Oscarsleden. För cirka 100 000 kronor får man sitta där en månad. Men att tränga igenom bruset har också ett annat pris.
– Det är en stressfaktor, både för politikerna och för politiken som sådan, säger Orla Vigsö professor i media och kommunikation vid Göteborgs universitet.
Slaget avgörs inte på väggen
Att väggen skulle vara så viktig ur reklamsynpunkt att den kan avgöra Göteborgs framtid tror dock inte professorn på.
– Nej det är helt andra saker som spelar roll när folk väl ska gå och rösta, säger Orla Vigsö.