Det som började som en vild idé har snabbt blivit fullaste allvar. Lagom till Göteborgs 400-årsjubileum kan stans nya linbana stå färdig. Enligt Trafikkontorets beräkningar kommer då 8000 personer i timmen kunna ta sig över älven på tre minuter. Den nya animationen har tagits fram för att se hur banan skulle kunna ta sig fram genom stan, och för att identifiera eventuella hinder på vägen.
– Vi är fortfarande i ett osäkert läge rent lagstiftningsmässigt. Vi måste till exempel få veta om vi har möjlighet att köra linbanan över byggnader eller inte. Det finns ju inte linbanor på det här sättet i någon svensk stad idag, säger Per Bergström Jonsson på Göteborgs trafikkontor.
Ett möjligt problem är insyn. De som skulle bo nära linbanan kanske inte är så förtjusta i att ha folk passerandes utanför sovrumsfönstret i en strid ström. Ett annat tänkbart problem är fallande istappar från vajrarna. Men just det är inte Per Bergström Jonsson särskilt orolig för, efter att ha konsulterat linbanekonstruktörer i alpvärlden.
Tiotal linjer utreds
Den linbanesträckning som är mest aktuell just nu är den som visas på filmen, från norra Masthugget till Lindholmen. Men redan nu skissar man på betydligt fler sträckningar.
– Vi utvärderar ett tiotal linbanelinjer just nu. Två exempel är Brunnsbo-Ringön-Gullbergsvass-Svingeln och Kortedala-Hjällbo-Bäckebol-Backaområdet.
Skulle linbanorna bli verklighet kommer de naturligtvis att påverka stadsbilden en hel del. Och i vissa områden med kulturhistoriskt värde är Per Bergström Jonsson tveksam till om de skulle passa.
Gondoler stora som mindre bussar
– Gondoler kan vara som mindre bussar som susar fram över huvudet på dig, så det passar naturligtvis inte i alla områden. Till exempel då i områden med högt kulturhistoriskt intresse.
Redan om en dryg månad kan linbaneplanerna bli ännu lite mer konkreta. Då kommer nämligen byggnadsnämnden att fatta beslut om att lämna ut detaljplanen för norra Masthugget på samråd, och i den detaljplanen finns områden avsatta för linbanestationer.
– Den station vi drömmer om på Lindholmssidan är en tvåningsbyggnad med linbanestation på övervåningen och spårvagnshållplats på nedervåningen. Det är ett fantastiskt läge för en linbana, särskilt med tanke på alla de som kommer bo i området i framtiden. Då behövs förstärkt kollektivtrafik, säger Per Bergström Jonsson.
Linbanan
Hastighet: 27-30 km/h.
Höjd över älven: 55-60 meter.
Kostnadsbedömning på 300 miljoner för sträckan Masthugget – Lindholmen.