• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Marika Andersson, rektor Lövgärdesskolan i Göteborg, om gymnasiebehörigheten bland hennes elever. Foto: SVT

Så lyfte Lövgärdesskolan betygen

Uppdaterad
Publicerad

Fler elever går idag ur nian med behörighet till gymnasiet på Lövgärdesskolan i Göteborg. Rektor Marika Andersson ser det som ett stort samhällsmisslyckande att eleverna i särskilt utsatta områden halkar efter.

För två år sedan var Lövgärdesskolan i Lövgärdet i Göteborg nere på att bara 3 av 10 elever hade betyg nog att komma in på gymnasiet efter nian.

– Det är ett stort misslyckande från hela samhällets sida att så många elever inte har den behörighet, säger rektor på Lövgärdesskolan Marika Andersson.

6 av 10 kommer in

Lövgärdet är ett av Sveriges särskilt utsatta områden. I storstäderna är det 6 av 10 elever på skolor i dessa områden som kommer in på gymnasiet, det visar SVT Nyheters granskning. Det går att jämföra med mer än 8 av 10 som är rikssnittet för alla skolor i Sverige.

– I ett socioekonomiskt utsatt område måste vi tänka på hur vi jobbar med läxor, det kan handla om att våra elever inte har tillgång till den digitala miljön som i andra hem eller att föräldrarna kanske inte har någon skolbakgrund, eller en i ett annat land, säger Marika Andersson.

Betygen har gått upp

På Lövgärdesskolan har betygen hos niorna förbättras markant det senaste året. Från 3 av 10 behöriga till 5 av 10 på ett år.

– Vi har jobbat systematiskt med att se över undervisningen och om hela miljön runt eleven. Hela dagen är elevens skoldag, att även se över rasterna, säger Marika Andersson.

”Flexibla”

De analyserar även sina resultat, säger hon, och jobbar med särskilt stöd.

– Vi är även flexibla i hur vi fördelar våra resurser över skolan så att vi inte sätter resurser någonstans i augusti och sen hänger det bara kvar, säger Marika Andersson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.