Se hur Trafikverket tänker sig att järnvägen ska gå och var stationen i Borås hamnar i klippet ovan.
Järnvägen dröjt alldeles för länge. Den bestämda uppfattningen har bland annat Ulf Olsson (S) kommunstyrelsens ordförande i Borås.
– Vi har ingen fungerande järnväg mellan Västsveriges två största städer. Nu är det hög tid att vi får till den järnvägen, säger han.
Den planerade järnvägen mellan Göteborg och Borås är en del av den tänka höghastighetsbanan. I höstas rapporterade SVT Nyheter Väst om att Trafikverket utrett fyra möjliga stationslägen för Borås.
Borås stad var emot alternativet med station vid Knalleland. Ulf Olsson (S) menade då att det var inte var tillräckligt centralt och skulle medföra ”enorma ingrepp” i stadsmiljön.
Utredde underjordisk station
Trafikverket har även utrett en möjlig station i centrum. En station i tunnel under jord, minst 60 meter under markytan.
– En sådan tunnellösning under Borås hade både blivit väldigt kostnadskrävande, men också inneburit stora ingrepp i staden, säger Sara Distner, programchef för Projekt Göteborg-Borås på Trafikverket.
Ville inte ha station på Knalleland
Trafikverket föreslår nu i första hand ett stationsläge i Osdal, ungefär fyra kilometer söder om Borås. Tanken är att höghastighetstågen ska stanna där för att sedan gå vidare. Pendeltågen leds däremot in till Borås Central via en bibana.
I andra hand föreslås en station vid Lusharpan, belägen söder om riksväg 40. Också det en station på en bibana.
Fram till och med 11 juni går det att lämna synpunkter på Trafikverkets förslag. I slutändan är det regeringen som beslutar vilken korridor järnvägen ska gå i.