– Alla är lite tagna på sängen. Man har hört talas om detta, men inte gjort någon djuplodande analys, säger Staffan Moberg, jurist på branschorganisationen Svensk Försäkring.
Transportstyrelsen arbetar med en förstudie om vilka lagar och förordningar som kan behöva ses över. Vem har ansvaret för ett fordon som framförs av ett högteknologiskt, självkörande system?
– Förarens ansvar är ganska långtgående, det är nog klart. Men någonstans går gränsen där ett system tar över, säger Niclas Nilsson, handläggare på Transportstyrelsen.
Ett sådant fall kan vara om bilen ges order om att köra i väg utan föraren, till exempel för att parkera.
Volvo kan tänka sig ökat ansvar
Volvo Personvagnar är inte helt främmande för att få ett ökat ansvar för eventuella olyckor med självkörande bilar.
– Risken att en olycka händer kommer alltid att finnas kvar. I dag är det så att om föraren gör ett misstag, då är föraren ansvarig. Men om vi som företag designar bilen felaktigt, då är vi ansvariga. Jag tror att vi kommer att se den principen också i framtiden. Det är inte osannolikt att vi kommer att ha ett större ansvar i framtiden än vi har i dag, säger Eric Coelingh, teknisk specialist på Volvo PV.
Biltillverkare och andra bedömare är överens om att det blir färre olyckor i trafiken när bilar körs av självgående tekniska system, i stället för av människor.
– På sikt tror vi att skadorna kommer att minska väsentligt, både på personer och på fordon. Men först kommer en period när man inte är riktigt van vid att de här fordonen finns på vägarna, säger Staffan Moberg på Svensk Försäkring.