Efter mer än fyra års byggnation får göteborgarna alltså äntligen ta sig över älven på den nya bron.
Men spårvagnarna får vänta till efter sommaren. Dels ska spåren kopplas om, dels ska kollektivtrafiksramperna byggas klart. Eftersom den gamla Göta älvbron ska rivas innebär det att spårvagnstrafiken mellan Hisingen och fastlandet ersätts med bussar mellan den 12 juni och 15 augusti.
Fram till öppnandet pågår en mängd arbeten på den nya bron, som att montera räcken, barriärer och belysning. Det återstår också en del beläggningsarbeten och linjemålning.
Tester återstår
Samtidigt ska avslutande tester av maskineri och lyftspann göras. Strax före årsskiftet visade det sig att lyftspannet inte kunde stängas helt korrekt. Sedan dess har en febril aktivitet pågått för att rätta till det som tycks vara ett konstruktionsfel som uppstått redan vid ritbordet. Planen var att sätta in hydrauliska dämpare som skulle hjälpa spannet att hamna rätt.
– Det har gått bra. Vi fick en leverans av dämpare som man satte dit. Som jag förstod det blev det en väldigt bra lösning. Så nu fungerar lyftspannet automatiskt, som det var tänkt, säger Alexandra Wattwill, pressansvarig på Trafikkontoret i Göteborg.