Det är fredag efter lunch och på schemat står det svenska men eleverna för istället diskussioner om hur det är att vara mycket på sociala medier.
– Jag tycker att det är bra att vi gör det för innan vi gjorde det i skolan har jag aldrig pratat om sociala medier och om hur man påverkas av det, säger Milla Beslagic.
Att känna en press över hur man ska se ut eller vilka kläder man ska var bara några av de saker som kommer upp i smågrupperna.
– Samhället hade fungerat bättre om man inte hade brytt sig om hur andra hade sett ut men eftersom många gör det så blir det ett problem, säger Omar Tarek.
Unga tjejer påverkas negativt
I en ny undersökning gjord av Länsförsäkringar, där 4.000 ungdomar mellan 12 och 16 år har deltagit, svarar över att svarar över hälften av tjejerna att dom inte känner sig nöjda med sin kropp eftersom de jämför sig med andra i sociala medier. Nästan en fjärdedel av tjejerna säger sig också få sämre självkänsla av ju mer de använder just sociala medier.
Elin Pettersson som går i klassen tycker det kan vara svårt att inte låta sig påverkas av de många influencers som finns i deras närehet.
– Nästan alla youtubers och bloggare är smala och tittar man på en av deras bilder som de lägger ut är det lätt att känna; oj vad smal hon är varför är jag så tjock?
Lägre siffror för killar
När det gäller killar uppger 13 procent att deras självkänsla påverkas negativt av sociala medier. I klassen tror man dock killar också känner press att leva upp till vissa ideal.
– De kanske ser en kille som är vältränad och alla lajkar hans bild då kan de känna att de också måste se ut på det sättet, säger Chantell Koroma.
Upp mot 15 elever är med på lektionen och de tycker att diskussioner är ett bra sätt att belysa problemen med sociala medier. Samtidigt kan det vara svårt att inte låta sig påvekas.
– Jag tror att man måste försöka ändra på de ideal som finns. Man måste tänka att du är bra som du är och kan se ut hur du vill, säger Elin Pettersson.
Social medier bland unga
Vilka sociala medier använder du mest?
Snapchat: 84 procent
Instagram: 66 procent
Youtube: 66 procent
Facebook: 20 procent
Twitter: 7 procent
Linkedin: 1 procent
Är sociala medier en viktig del av ditt liv?
Ja: 49 procent
Ganska: 38 procent
Nej: 14 procent
Ungefär hur många timmar ägnar du varje dag åt sociala medier?
Mindre än 1 timme: 8 procent
1-2 timmar: 24 procent
3-4 timmar: 35 procent
5-6 timmar: 17 procent
Mer än 6 timmar: 14 procent
Använder inte sociala medier: 2 procent
Enkäten genomfördes i september förra året på sajten ungdomar.se, där 3 985 ungdomar i åldern 12—16 år anonymt svarade på en rad frågor om sociala medier. Undersökningen beställdes av fyra Länsförsäkringsbolag.