Under måndagen, och inför nyfikna förbipasserande åskådare, togs det första ceremoniella spadtaget till den nya spårvägssträckan. Ceremonin ägde rum inne i Frihamnen som en del av jubileumsutställningen.
Största projektet i Göteborg på decennier
Den nya sträckan kommer ha tre hållplatser: Frihamnen, Pumpgatan och Lindholmen. Bygget är den största spårvägssatsningen på flera decennier i Göteborg och kommer kosta 700 miljoner kronor.
Det är dåliga tider, hög inflation och så vidare. Är det rätt att lägga 700 miljoner på tre nya spårvagnshållplatser?
– Det tycker jag. För att utveckla kollektivtrafiken och kunna främja det hållbara resandet så behöver vi nya kapacitetsstarka lösningar, säger Louise Jeppsson (V).
Del av en ny innerstadsring
Bygget är den första etappen i ett större projekt; spårväg och citybuss Brunnsbo-Linné via Lindholmen, som är tänkt att ge nya och snabbare resmöjligheter i Göteborg. Och göteborgarna ska inte behöva vänta så länge innan de kan åka spårvagn från Frihamnen till Lindholmen.
– Planerad trafikstart ska vara i tidtabellskiftet december 2025, säger Louise Jeppsson (V).