• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Foto: SVT

Tävlar med självkörande bilar

Uppdaterad
Publicerad

På måndag åker två studentlag från Chalmers och Göteborgs Universitet till Tyskland för att tävla med egenkonstrurerade självkörande bilar.

Bilarna som de fjorton studenterna från Chalmers och GU ska tävla med är skapade i en 1:10 skala, men precis som sina fullvuxna släktingar kan de navigera vägar, undvika hinder och parkera – helt sjäva. För att nå målet har de båda lagen valt olika vägar och som man kanske kan förvänta sig av ingenjörsstudenterna så är de komplicerade.

– Vår bil har en kamera med vidvinkellins som tar upp 185 graders vinkel. Så gör vi om den bilden till vad som kallas birds eye, alltså att vi får ett perspektiv som ser vägen ovanifrån och det gör det enklare att beräkna, säger José Estevez från laget Tetrix.

Självkörande bilar

Laget legendary tror på en helt annan teknik.

– Vi använder det normala perspektivet och beroende på vinklarna vi får från väglinjerna försöker vi hitta det som i konsten kallas för flyktpunkt, säger Viktor Botev.

Segern inte det viktigaste

Väl i Tyskland handlar det inte bara om att vinna. Det betyder också mycket att få nya idéer och träffa branschfolk för att få en fot in på ingenjörsmarknaden.

– Jag och mina lagkamrater kommer nog att försöka få ett jobb här i Göteborg på Volvo eller något annat företag som arbetar med självkörande fordon, säger Viktor Botev.

– Alla här hade nog velat jobba med de projektet som körs i dag där de försöker lösa de här problemen i riktiga miljöer och skapa framtidens bilar, säger José Estevez.

Självkörande bilar på väg

Redan 2017 ska 100 bilar köra själva på utvalda vägar i Göteborg. Den stora frågan är bara hur säkert det är att ge en dator makten över ratten. Det är en fråga som återkommer. Diskussionen var uppe redan på 80-talet när autopiloten presenterades inom flygindustrin.

– I dag har alla plan det och det är mycket mer säkert, så jag tror att om vi litar på datorer kommer det att bli säkrare än det är med människor, framförallt i stadstrafik, säger Viktor Botev

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Självkörande bilar

Mer i ämnet