Stadsrevisionen har tidigare granskat 20 utlandsresor som medarbetare på Intraservice genomfört. De fel som då upptäcktes, som exempelvis försvunna reseblanketter och resor med oklara syften, förekommer även bland många av de resor som revisionsbolaget PwC tittat på i en utökad granskning.
Är inte överraskad
Håkan Sundkvist, tillförordnad förvaltningschef på Intraservice, menar att resultatet är väntat.
– Det här är brister vi sett tidigare. De har också fått konsekvenser, förvaltningschefen och ordföranden i nämnden har lämnat sina uppdrag, säger han.
I den utökade granskningen framgår även att chefer attesterat egna fakturor. Enligt Håkan Sundkvist beror det på att det inom förvaltningen är vanligt med samlingsfakturor för bland annat flyg och hotell. En chef som attesterar en faktura för flera personer kan undgå att upptäcka att det egna namnet finns med.
– Många tror att fakturan automatiskt går till närmaste högre chef, men man måste kryssa i en ruta för att det ska ske.
”Inget system är ofelbart”
Utbildning och utökad kontroll ska garantera att allt går rätt till i framtiden, säger Håkan Sundkvist.
– Inget system är ofelbart. Men våra rutiner ser helt annorlunda ut än de gjorde tidigare.
Numera använder sig förvaltningen av elektroniska reseansökningar, istället för pappersblanketter som tidigare. Varje ansökan om en utlandsresa måste godkännas av nämnden.
Ska granska beskattning
Revisorerna rekommenderar att Intraservice granskar de resor där det kan ha förekommit beskattningsfel. Det kommer att ske, enligt Håkan Sundkvist.
– Absolut. Är något fel kommer vi att rätta till det, säger Håkan Sundkvist.