AGN är en av fyra entrepenader som har arbetat med Västlänken. Deletappen Haga är planerat att bli en av de tre nya stationerna under mark, tillsammans med Korsvägen och Göteborgs central.
Förseningarna har blivit allt fler
Enligt Trafikverket har ANG:s arbete med deletapp Haga dragit ut på tiden och förseningarna har blivit allt fler, vilket är den huvudsakliga orsaken till att kontraktet hävs.
”Beslutet har föregåtts av en längre och djupgående dialog med AGN, där vi inte kunnat komma fram till en acceptabel lösning avseende produktionstid och sluttid för färdigställande”, säger Västlänkens projektchef Bo Larsson i ett pressmeddelande.
I en intervju med SVT förtydligar Bo Larsson:
– Vi har kommit till vägs ände.
Kommer ta tid och kan bli dyrare
Konsekvensen blir att Västlänken inte kommer att stå klar 2026. Det finns inte någon ny prognos.
Kommer den att vara färdig innan 2030?
– Det är absolut vår ambition, säger Bo Larsson.
Västlänken ska bli en åtta kilometer lång järnväg för pendel- och regiontåg. Drygt sex kilometer av den kommer att gå under centrala Göteborg.En eller flera nya entrepenader kommer nu att upphandlas för att färdigställa arbetet vid etapp Haga.
I klippet ovan förklarar projektchefen mer om situationen som uppstått.