Skadorna finns på flera platser, både på E45:an, på lokalvägen 2014 och på påfartsrampen vid Norra Lilla Edet-motet i norrgående riktning. E45:ans södergående körfält är dock intakt.
Det handlar bland annat om sprickor, hål under vägen och om att vägen höjt sig – och om de block av cellplast, eller frigolit, som spolats bort. Enligt Jonas Nilsson kommer cellplasten både från E45:ans underbyggnad och från vägbanken intill.
Har det blivit hål under vägen där cellplasten spolats bort?
– I vissa fall är det hål och urspolningar. Det vi ser är att vattenmassorna har skadat vägen, och där både delar av vägkroppen och diken har spolats bort av den stora mängden vatten och den höga hastigheten, säger Jonas Nilsson.
Ingen prognos när körfältet öppnar
Nu arbetar Trafikverket vidare med att analysera orsaker och hur det gått till när vattnet kommit för att kunna göra åtgärder och återuppbygga vägen.
E45:ans södergående körfält öppnade för dubbelriktad trafik på tisdagen. Det finns i nuläget ingen prognos för när det norrgående körfältet är reparerat och kan öppna för trafik eller när lokalvägen intill öppnar.