Partierna har nu lämnat sina yrkanden när det kommer till trängselskatten och trots en folkomröstning kommer tullarna att bli kvar.
– Vi har tittat på om vi kan göra något annat, om det finns någon annan finansiering som de andra som är med i paketet vill vara med på. De har sagt nej och vi har inte hittat något bättre instrument, säger Anneli Hulthén till SVT Västnytt.
Då respekterar ni alltså inte göteborgarnas nej til trängselskatt?
– Vi respekterar inte i så fall den rådgivande folkomröstningen. Däremot så respekterar vi de tidigare beslut som har varit i val, där det Västsvenska paketet har debatterats i snart sex år.
– Vi står mitt uppe i paketet. Om några månader kanske vi börjar se första tecknen på Marieholmstunnelns isättande, vi planerar bron och vi har tagit beslut om järnvägsplan för västlänken. Och att ta bort en stor del av finansieringen mitt i det tror vi inte gynnar Göteborgs utveckling.
I samband med yrkandet på fortsatt trängselskatt föreslås vissa förändringar i systemet. Bland annat en sänkt avgift för de som inte betalar i tid och även den omstrukturering för att Backaborna ska slippa betala trängselskatt som föreslagits av kommunfullmäktige.
– Nu förväntar vi oss att regeringen genomför det undantag för Backaborna som kommunfullmäktige har begärt, sade Anneli Hulthén tidigare i ett pressmeddelande.
Tidigare under veckan meddelade också allianspartierna att de vill att trängselskatten ska vara kvar.
– Det här är ju krigsförklaring nummer två. Den första kom från Alliansen. Det var väl inte så oväntat eftersom de sitter i knäet på varandra men bägge blocken skapar bara ett ännu sämre läge för Göteborgs framtid, säger Vägvalets partiledare Theo Papaioannou.
Vägvalet är emot beslutet att bevara trängselskatten. Samma inställning har Sverigedemokraterna som yrkar på att folkomröstningen där 57 % röstade mot trängselskatten ska följas.