Det dröjer innan det går att säga hur mycket pengar staten fått in den första tiden med trängselskatt i Göteborg.
– Vi har klart med det första skattebeslutet i mitten av februari, och då vet vi också hur mycket som betalats in sedan starten den 2 januari, säger Eva Rosman, pressansvarig vid Transportstyrelsen.
Hela det här första året med trängselskatter tror man ska ge 925 miljoner kronor i intäkter. Det Västsvenska paketet, med den gigantiska tågtunneln – Västlänken, ny Göta älvbro och ny biltunnel vid Marieholm, kommer under 25 års tid att kosta 35 miljarder. 17 av dessa kommer via statligt stöd, 1,3 miljarder ställer Göteborgs stad upp med och Västra Götalandsregionen samt Region Halland skjuter tillsammans till 1 miljard. Resten, 14 miljarder, plockas in via trängselskatten.
Pengarna öronmärks inte
Skatten bilisterna betalar landar hos Transportstyrelsen som i sin tur skickar pengarna vidare till staten. Pengarna går direkt till statskassan och kommer inte att öronmärkas.
– Politiskt finns ingånga avtal, och jag tror inte det finns någon risk för att dessa pengar kommer användas till annat än de är avsedda för, säger Eva Rosman.
Redan nu vet man att trängselskatten under mer än 20 år framöver beräknas ge cirka 26 miljarder och alltså betydligt mer än de 14 miljarder som ska användas till infrastruktursatsningarna. Överskottet, åtminstone en del av det, ska gå till drift, underhåll och kapitalkostnader för hela det Västsvenska paketet.