Projektledningen har tittat på flera tänkbara sträckningar för linbanor som kompletterande kollektivtrafik i Göteborgsområdet. Tre-fyra kommer att studeras mer i detalj – och först i kön finns en bana från centrala stadsdelen Haga till Lindholmen och Wieselgrensplatsen på Hisingen, alltså över Göta älv.
– Den skulle ha en kapacitet som är kraftigare än en fullt utbyggd spårvagnslinje, säger Per Bergström Jonsson, projektledare vid trafikkontoret.
Glada gissningar
Kostnaden för etapp 1 mellan Haga och Lindholmen har beräknats till omkring 300 miljoner kronor. En omfattande remissrunda har gett tummen upp och nu ska nya kunskaper tillföras.
– Exempelvis hur mycket mark som berörs när man bygger torn, stationer och sådana saker. Nu vill vi ha mer exakta svar i stället för glada gissningar, säger Per Bergström Jonsson.
– Vi har fått flera förfrågningar från bolag i bland annat Schweiz och Österrike, fortsätter han.
Under första kvartalet nästa år är planen också att gå tillbaka till Göteborgspolitikerna för att få klartecken till fortsatt satsning.
– Den lilla snöboll vi drog i gång för 18 månader sedan har nu växt och blivit ganska stor. Och det är nu det börjar kosta pengar, säger Per Bergström Jonsson.
Är det kollektivtrafik?
Samtidigt ser jurister på trafikkontoret och Västra Götalandsregionen över rättsläget i kollektivtrafikslagstiftningen.
– Det finns en tvetydighet om linbana kan räknas in där. Det känns så klart inte riktigt bra om man ska dra igång ett projekt av den här typen. Därför värker vi nu på att tillsammans med Stockholm skicka en propå till regering och riksdag om en ändring eller ett tillägg som förtydligar linbanans plats i lagstiftningen, säger Per Bergström Jonsson.
Går alla planer i lås ska linbanorna börja transportera göteborgarna luftvägen lagom till stadens 400-årsjubileum 2021.
Linbana i stadsmiljö
Fördelar:
* Hög turtäthet
* Energieffektivt och tyst
* Trafiksäkert
* Låga driftskostnader
Nackdelar:
* Storskaligt i stadsmiljö
* Problem för höjdrädda
* Kan upplevas otryggt
* Oklar lagstiftning
Källa: Tyrens/Trafikkontoret Göteborg (TT)