Detta har hänt:
Juni 2001
Avtal tecknas med Ansaldobreda om inköp av 40 spårvagnar.
Augusti 2004
Den första spårvagnen anländer till Göteborg.
Juli 2006
De första två serievagnarna (403 och 404) sätts i trafik.
November 2006
Ansaldobreda försäkrar att rostfläckarna som har upptäckts på de vagnar som har levererats till Göteborg är ofarliga.
Januari 2008
Presidiegruppen ger trafikkontoret i uppdrag att inleda förhandlingar om köp av ytterligare 25 vagnar.
Maj 2011
23 av 40 levererade vagnar är i trafik efter att det har upptäckts sprickor i ett ledfäste i taket på flera vagnar
December 2012
Rost upptäcks i bärande balkar på 38 av 40 spårvagnar.
Januari 2013
Den 65:e och sista spårvagnen anländer till Göteborg.
Januari 2014
Ett avtal om sanering av rostangrepp undertecknas av parterna. Avtalet innebär att samtliga spårvagnar ska åtgärdas.
Augusti 2015
Göteborgs Stad påkallar ett skiljeförfarande gentemot Ansaldobreda och varslar om hävning av ett tilläggsavtal om bland annat rostsanering.
November 2015
Göteborgs Stad häver det varslade tilläggsavtalet om bland annat rostsanering.
Augusti 2016
De första vagnarna skickas iväg till Tjeckien för reparation/sanering i augusti. Alla 59 vagnar ska vara klara senast 2019.
Februari-mars 2017
Förhandlingar hålls i skiljenämnden mellan Göteborgs Stad och Ansaldobreda. Skiljenämnden väntas meddela sin dom 31 augusti 2017.
Källa: Göteborgs stad