Olyckan inträffade 26 februari tidigare i år mellan hållplatserna Hjällbo och Gamlestadstorget.
16 personer befann sig ombord på spårvagnarna och sex av dem fördes till sjukhus med ambulans. En med allvarliga skador och fem med lindriga. Utöver det har ytterligare fem personer uppsökt läkare efter olyckan enligt utredningen.
– Det är otroligt tråkigt både för de som drabbades i olyckan men också de materiella skadorna på vagnarna, säger Linda Rudenvwall, vd Göteborgs spårvägar.
Utredning klar
Göteborgs spårvägar har utrett olyckan för hitta bakomliggande orsaker och komma fram till förslag på åtgärder för att förhindra att liknande olyckor sker igen. Nu är utredningen klar, vilket även Dagens Nyheter rapporterat om. Den visar att flera händelser spelat in i att olyckan kunde ske.
Enligt utredningen stannade spårvagnen på grund av en kortslutning på en kabel vilket troligen berodde på att den blivit felmonterad vid ett motorbyte.
Varning gick inte ut i tid
Föraren anropade då Trafikledningen men varningen om den stillastående vagnen gick inte ut i tid eftersom missförstånd uppstått i kommunikationen.
Därefter såg inte föraren till den påkörande vagnen det stillastående fordonet i tid och bromsade därför försent. I kollisionsögonblicket körs spårvagnen i ungefär 60 kilometer i timmen.
Enligt utredningen beror det sannolikt på att föraren brustit i uppmärksamhet i kombination med att inget gruppanrop gått ut och att baklyktorna troligen var släckta.
Händelsen utreds även av polisen som vårdslöshet i trafik.