Först ut är slussen i Lilla Edet där man provar en helt ny form av sluss – en triangelsluss.
Med den nya tekniken, att inte bygga en ny parallell sluss utan en triangelvariant, räknar Trafikverket med att spara på jobb, pengar och öka säkerheten.
– Skulle ett fartyg tappa styrförmågan på väg in i en triangelsluss ligger inte slussportarna i farozonen som i en rektangulär sluss, säger Lars Johansson, projektledare Trafikverket.
Slusslösningen innebär färre schaktmassor
– Vi räknar med att det blir 200 000 kubikmeter färre schaktmassor, då den här typen av innovativ sluss tar mindre plats, vilket sparar natur, innebär färre transporter och blir billigare, säger Lars Johansson, projektledare Trafikverket.
Under maj månad kommer ett samråd att hållas för att diskutera den nya slussens konsekvenser för människa och natur.
Ett tiotal hus i området är uppköpta och eventuellt kommer den gamla vaktstugan vid slussen att flyttas.
Kostnad för att modernisera slussarna i Trollhätte kanal
Totalbudgeten för projektet, i prisnivå 2021-02, är:
Lilla Edet 1,7 miljarder kronor
Trollhättan 3,3 miljarder kronor
Vänersborg 1,1 miljard kronor
Totalt 6,1 miljarder kronor
Källa: Trafikverket