En visionsbild av hur den nya slussen i Lilla Edet ska se ut i framtiden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Det ska vara attraktivt att komma hit och titta på slussarna i framtiden” – hör Lars Johansson, projektledare Trafikverket, berättar mer om arbetet med triangelslussen. Foto: Sjöfartsverket, Trafikverket

Världsunik sluss planeras i Lilla Edet

Publicerad

Nu ligger Trafikverket i startgroparna för att bygga nya slussar i Lilla Edet, Trollhättan och Vänersborg. Byggprojekt kostar drygt sex miljarder och väntas vara klart senast 2032.

– Sjöfartsverket har gjort bedömningen att efter 2030 så vågar man inte ansvara för säkerheten längre, säger Lars Johansson, projektledare Trafikverket.

Först ut är slussen i Lilla Edet där man provar en helt ny form av sluss – en triangelsluss.

Med den nya tekniken, att inte bygga en ny parallell sluss utan en triangelvariant, räknar Trafikverket med att spara på jobb, pengar och öka säkerheten.

– Skulle ett fartyg tappa styrförmågan på väg in i en triangelsluss ligger inte slussportarna i farozonen som i en rektangulär sluss, säger Lars Johansson, projektledare Trafikverket.

Slusslösningen innebär färre schaktmassor

– Vi räknar med att det blir 200 000 kubikmeter färre schaktmassor, då den här typen av innovativ sluss tar mindre plats, vilket sparar natur, innebär färre transporter och blir billigare, säger Lars Johansson, projektledare Trafikverket.

Under maj månad kommer ett samråd att hållas för att diskutera den nya slussens konsekvenser för människa och natur.

Ett tiotal hus i området är uppköpta och eventuellt kommer den gamla vaktstugan vid slussen att flyttas.

Kostnad för att modernisera slussarna i Trollhätte kanal

Totalbudgeten för projektet, i prisnivå 2021-02, är:

Lilla Edet 1,7 miljarder kronor

Trollhättan 3,3 miljarder kronor

Vänersborg 1,1 miljard kronor

Totalt 6,1 miljarder kronor

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.