• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Hässleholm – Lund näst på tur.

Västsverige tappar i kampen om snabbtågen

Uppdaterad
Publicerad

Nu står det klart att nästa etapp i arbetet med att bygga ut satsningen på höghastighetståg byggs i Skåne. – En katastrof för Västregionen, säger Johan Trouvé, vd på Västsvenska handelskammaren.

Första etappen av den omdiskuterade höghastighetssatsningen är Ostlänken mellan Järna och Linköping inleds redan i år.

Den andra etappen hoppades Västsvenska handelskammaren skulle bli sträckan Göteborg och Borås. Men så blev det inte.

På fredagen meddelade infrastrukturminister Anna Johansson (S) att det blir Hässleholm och Lund. Orsaken sägs vara hög belastning på sträckan.

– Sträckan Göteborg och Borås har Sveriges sämsta järnväg, museistandard, som går i ett pendelstråk som är Sveriges tredje mest frekventa, säger Johan Trouvé, vd på Västsvenska handelskammaren.

Göteborg – Stockholm kan bli allt mer avlägset

Beslutet kan innebära att det dröjer ännu fler år innan en höghastighetsbana mellan Göteborg och Stockholm blir verklighet. Stefan Gustavsson är näringspolitisk chef på Västsvenska handelskammaren och fyller i kritiken.

– Det bor nästan 200.000 mer människor här, järnvägen är sämre, pendlingen mer frekvent och dessutom har vi en internationell flygplats utan järnväg. Ändå väljer man att bygga den andra sträckan, säger Stefan Gustavsson.

Enligt en rapport från 2010 av Västsvenska handelskammaren som gjordes i samarbete med handelshögskolan i Jönköping så kan en förbättrad järnväg mellan Göteborg och Borås ge en ökning av antalet arbetstillfällen med 2400 personer och en tillväxteffekt som överstiger 50 miljarder kronor.

– Finansminister Magdalena Andersson (S) utlovade en satsning senast 2030. Men blir det inte av så vore det en katastrof för den regionen som just nu går starkast och väntas ha den starkaste tillväxten de kommande 20 åren, säger Johan Trouvé.

”Vi återkommer 2018”

I en kommentar till GP bemöter infrastrukturminister Anna Johansson (S) kritiken.

– Vi har inte prioriterat någonting. Det finns massor med angelägna objekt som vi inte ger besked om idag utan där uppdraget till trafikverket är att identifiera dem, säger hon till tidningen.

Finns det inte en risk att ni sviker vallöftet om sträckan Borås-Göteborg då?

– Vi ska naturligtvis infria så många vallöften vi kan och det har vi som ambition att göra. Men vilka objekt som kommer att prioriteras utöver de som nämnts idag återkommer vi till 2018.

Glädje i Skåne

Men beslutet välkomnas av Henrik Fritzon (S) som är den skånska regionstyrelsens ordförande. Han kallar sträckan för en ”getingmidja” på södra stambanan. När restiden kortas ökar pendlingsmöjligheterna, understryker han.

– Få saker är så jobbdrivande, säger han.

Lund och Hässleholm inleds senast 2029.

Fakta: 622,5 miljarder

Den ekonomiska ramen för infrastruktursatsningar mellan 2018 och 2029 är 622,5 miljarder.

Av dessa ska 333,5 miljarder användas till utvecklingssatsningar, 125 miljarder till järnvägsunderhåll och 164 miljarder till vägunderhåll.

Trafikverket ska den sista augusti i år presentera en nationell infrastrukturplan för den kommande tolvårsperioden.

Vid framtagandet av den planen har Trafikverket regeringens uppdrag att prioritera ökat bostadsbyggande, klimatet, godstrafikens framkomlighet och sysselsättningen. Hänsyn ska tas till digitaliseringens möjligheter och till den sociala hållbarheten.

Källa: Regeringen

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.