• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

60 nya elbussar ska rulla på vägarna i Västsverige i år – en stor miljövinst anser Västtrafik. Foto: SVT

Västtrafik vill elektrifiera kollektivtrafiken

Publicerad

I år kommer 60 nya elbussar att rulla på vägarna i Västsverige och snart sjösätts även den första elhybridfärjan i linjetrafik.

– Den utsläppskälla som påverkar luften i gatunivå allra mest är vägtrafiken. Samtidigt som vi är en del av lösningen är vi också idag en del av problemet, säger Hanna Björk som är hållbarhetschef på Västtrafik.

Luften kanske ser bra ut, men den vi andas in är tyvärr inte särskilt ren. Och föroreningar i luften kan göra oss både sjuka och förkorta vår livslängd.

Enligt miljömålet bör gränsvärdena för de minsta och mest skadliga partiklarna endast överskridas tre dygn per år. 2018 överskreds det gränsvärdet enligt Göteborgs stads rapporter vid två olika mätstationer 13 gånger.

– I Göteborg dör omkring 300 människor i förtid på grund av luftföroreningar, enligt Miljömedicinskt Centrums senaste rapport, säger Lars Backström som är vd på Västtrafik.

En stor utmaning

Det bolaget nu vill bidra med för att minska utsläppen är att elektrifiera lokaltrafiken.

– Vi sticker inte under stol med att elektrifieringen av kollektivtrafiken är en utmaning. Det handlar inte bara om att byta fordon, utan om att ställa om ett helt transportsystem, men det är ett viktigt bidrag, säger Hanna Björk.

Kommer bli dyrare

Bolagets mål är att all stads- och tätortstrafik ska vara elektrifierad senast 2030. På så sätt anser man att det skulle bli utsläppsminskningar och miljövinster som följd.

– De val och prioriteringar vi gör idag i planering av trafik och stadsmiljöer kommer påverka göteborgarnas hälsa under lång tid framöver, säger hon.

Vad kommer detta att kosta i kronor?

– Det kommer att bli lite dyrare. Vi vet inte exakt hur mycket än, det beror på upphandlingar. De politiska miljömålen är dock högt uppsatta och dessa kommer att vara svåra att nå om vi inte gör detta, säger Hanna Björk som anser att en renare fordonspark hos Västtrafik kommer göra skillnad på luften i Göteborg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.