Luften kanske ser bra ut, men den vi andas in är tyvärr inte särskilt ren. Och föroreningar i luften kan göra oss både sjuka och förkorta vår livslängd.
Enligt miljömålet bör gränsvärdena för de minsta och mest skadliga partiklarna endast överskridas tre dygn per år. 2018 överskreds det gränsvärdet enligt Göteborgs stads rapporter vid två olika mätstationer 13 gånger.
– I Göteborg dör omkring 300 människor i förtid på grund av luftföroreningar, enligt Miljömedicinskt Centrums senaste rapport, säger Lars Backström som är vd på Västtrafik.
En stor utmaning
Det bolaget nu vill bidra med för att minska utsläppen är att elektrifiera lokaltrafiken.
– Vi sticker inte under stol med att elektrifieringen av kollektivtrafiken är en utmaning. Det handlar inte bara om att byta fordon, utan om att ställa om ett helt transportsystem, men det är ett viktigt bidrag, säger Hanna Björk.
Kommer bli dyrare
Bolagets mål är att all stads- och tätortstrafik ska vara elektrifierad senast 2030. På så sätt anser man att det skulle bli utsläppsminskningar och miljövinster som följd.
– De val och prioriteringar vi gör idag i planering av trafik och stadsmiljöer kommer påverka göteborgarnas hälsa under lång tid framöver, säger hon.
Vad kommer detta att kosta i kronor?
– Det kommer att bli lite dyrare. Vi vet inte exakt hur mycket än, det beror på upphandlingar. De politiska miljömålen är dock högt uppsatta och dessa kommer att vara svåra att nå om vi inte gör detta, säger Hanna Björk som anser att en renare fordonspark hos Västtrafik kommer göra skillnad på luften i Göteborg.