I slutet av förra veckan kom beskedet om en jätteinvestering på 30 miljarder i Torslanda, tillsammans med battericellföretaget Northvolt. Här ska framtidens bilbatterier, skräddarsydda för Volvo Cars, både utvecklas och tillverkas.
Nu kommer alltså nästa steg i förändringen från traditionell bilfabrik till ett helelektriskt bilföretag. Volvo Cars investerar hela tio miljarder kronor i Torslandafabriken, för den omställning som krävs.
– Detta sker för att vi ska göra elektriska bilar effektivare och lättare och för att få större flexibilitet inom de fordonsplattformar vi har, säger Magnus Holst.
Framöver ska Volvos elbilar ha både längre räckvidd, snabbare laddning och lägre kostnader.
Ny metod för karosstillverkning
Det rör sig främst om ny och mer hållbar teknik och tillverkningsprocesser – bland annat införandet av så kallad megagjutning av karossdelar i aluminium, en ny batterimonteringsanläggning samt en helrenoverad målnings- och slutmonteringsverkstad.
Megagjutning sägs ge flera fördelar när det gäller hållbarhet, kostnader och bilprestanda.
– Tidigare kunde ett karossgolv bestå av hundra olika komponenter – nu blir det bara en del. Genom att minska komplexiteten kan man göra flera vinster, säger Magnus Holst.
Enligt Volvo Cars är företaget en av de första biltillverkarna som investerar i denna process. Men just megagjutning av karossdelar i aluminium kräver ett miljötillstånd från Mark- och miljödomstolen, något som ännu inte finns.