2016 var ett nytt rekordår för bilförsäljningen i Sverige med över 372.000 sålda bilar, en ökning med 27.000 jämfört med fjolåret. 36 månader i rad har bilförsäljningen ökat.
– Jag har varit 40 år i branschen och detta är unikt, och jag ser inget som ska bryta uppgången inom de kommande tre, fyra åren, säger Bertil Moldén, Bil Swedens vd.
Dessutom har ytterligare ett rekord slagits. För första gången på 54 år är inte längre Volvo Sveriges mest sålda bil.
I alla år mellan 1962 och 2015 har den svenska biljätten legat först på listorna – som nu toppas av Volkswagen, som även var det märke som toppade listorna senaste inte Volvo låg först. 1962 var Volkswagen etta med sin klassiska ”bubbla.”
Har fått kritik
Låga räntor, stark konjunktur, god arbetsmarknad och en växande marknad för privatleasing förklarar rusningen till bilhallarna. Volvo har inte lyckats surfa på denna våg av framgång, försäljningen som globalt förväntades toppa fjolåret gjorde väl det, men...
– Det är väl plus några bilar, säger Annika Bejerstaf.
Under hösten har Volvo fått kritik för att kvalitén på flera exemplar av de nya 90-modellerna varit låg. Extra olyckligt då det var nu med dessa modeller Volvo skulle etablera sig bland de stora, dyra.
Men trots att orderböckern sägs vara fulla har produktionen under hösten haltat: komponenter som inte kommit i tid, problem med montering och personal som inte varit rätt utbildade, sägs vara bidragande orsaker.
– Torslandaverken är inte det mest robusta produktionssystemet, säger Mikael Wickelgren, fordonsforskare vid Högskolan i Skövde.
Nyrekrytering
Samtidigt som Volvo under hösten fasat in två nya modeller har man rekryterat ett stort antal nya medarbetare och på så sätt ytterligare satt fabrikssystemet i stress.
– Det svåra är att etablera sig på en hög nivå och klamra sig fast där, säger Mikael Wickelgren till SVT Nyheter Väst.
I fjol registrerades i Sverige totalt 71.000 nya Volvobilar, att jämföra med drygt 57.000 Volkswagen.