I klippet ovan kan du höra Volvo Trucks vd Roger Alm.
Det är det stora danska logistikföretaget DFDS som lagt beställningen. 100 tunga el-lastbilar kanske inte låter så mycket – men det är det. Det finns idag bara några hundra el-lastbilar i hela Europa, och endast 195 registrerade tunga sådana, alltså över 16 ton.
– Detta är ett stort steg mot fossilfria transporter. Vi vill leda och driva den transformationen, säger Roger Alm.
Har en stor andel av marknaden
Redan i dag har Volvo en marknadsandel på drygt 40 procent av den europeiska ellastbilsmarknaden. Ambitionen är att fortsätta på den inslagna vägen.
– Femtio procent av de volymer vi säljer 2030 ska vara fossilfria – och hundra procent 2040. Det tar alltid lite tid i början, men sedan accelererar det. Vi hoppas att utvecklingen mot fossilfria transporter går väldigt snabbt nu, säger Roger Alm.
Oklar prislapp
Hur mycket DFDS får betala för de hundra ellastbilarna vill Roger Alm inte säga något om, annat än att det är en totallösning där kunden leasar de tunga lastbilarna på sex år via Volvos finansbolag.
Ellastbilarna ska tillverkas i Tuve med leveransstart om ett år och med en total leveranstid på drygt ett år.