– Det här visar mycket tydligt att medfinansiering från EU är på riktigt, samt att EU genom sitt beslut än en gång ställer sig bakom viktiga infrastruktursatsningar inom den Botniska korridoren. För vår del blev det full pott, säger Elvy Söderström som är ordförande i samarbetet Botniska Korridoren.
Norrbotniabanan får alltså 76 miljoner av kakan. När sträckan mellan Ytterbyn och Grandbodarna i Skellefteå kommun ska byggas så kommer pengarna täcka bland annat projektering och fältundersökningar.
– Medfinansieringen är en tydlig indikation på vilket stöd vi har från EU och det kommer förstärka det fortsatta bygget med Norrbotniabanan norrut, säger Elisabeth Sinclair, projektledare vid Norrbotniabanegruppen, till VK.
Alla ansökningar beviljades
Från regeringens håll gläds man över att alla Sveriges ansökningar beviljades.
– Det visar hur starkt Sverige står sig i konkurrensen om EU-medel. Med investeringar i infrastruktur skapar vi fler jobb och skyndar på den gröna omställningen av transportsektorn, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Följande fem objekt får finansiering från EU:
• Järnvägsprojekt genom Bergslagen, Hallsberg – Degerön, delen Hallsberg – Stenkumla.
• Järnvägsprojekt Sundsvall – Dingersjö del av Ostkustbanan och Botniska korridoren.
• Järnvägsprojekt Norrbotniabanan – delen Ytterbyn – Bureå.
• Farleds- och hamnprojekt Skandiaporten (Skandia Gateway) – Göteborg.
• Farleds- och hamnprojekt Malmporten (The Iron Ore Port II) – Luleå.