Redan i fjol gav rusande dieselpriser rejäla kostnadsökningar för länets skidbackar och med stigande elpriser väntas nu en ännu tuffare säsong.
Daniel Johansson, delägare i Agnäsbacken, uppskattar att anläggningen hade en ökad driftkostnad på 300 000–500 000 kronor förra året. Nu har han svårt att se att det kommer bli något annat än minusresultat i kassan.
– Vi räknar med att det blir kämpigt och de ökade driftkostnaderna kommer inte gå att kompensera med motsvarande prisökning på liftbiljetter, för då har folk inte råd att komma. Men vi startar upp som vanligt och så får vi anpassa verksamheten under säsongen om det behövs, säger Daniel Johansson.
Försöker spara energi
Även Kittelfjälls skidanläggning förbereder sig för en kärv säsong.
– Vi hade cirka 40 procent dyrare bränslekostnader än vanligt på anläggningen i fjol och allt blir dyrare. Vi ska göra allt för att det ska bli energisnålt, utan att det ska påverka gästerna. Vi kommer att pista som vanligt, men inte ha lampor igång i onödan. Och vi kommer att tänka till var, när och hur vi lägger konstsnö, säger Jan Forsgren, vd för Kittelfjällsliftarna och Camp Kittelfjäll.
Ökar ni priset på liftkort?
– Vi har höjt priset lite sen förra året, men det blir inte mer än åtta-tio procent dyrare, säger Jan Forsgren.
Liknande prisökning på liftkorten gäller även i Tjamstanbackarna i Malå. Där försöker man också hålla ner driftkostnaderna genom ett extra ordentligt förarbete med att klippa ner gräs och grenar i backen, som ska leda till ett minskat behov av konstsnö.
– Det är klart att man känner en oro om denna trend ska hålla i sig och priserna fortsätter att stiga, men vi kommer hålla öppet som vanligt i vinter och har en förhoppning om att göra ett nollresultat, säger Angelica Edlund som är vd för Tjamstanbackarna.