I november har Norsjö kommun fått en ny digital kollega som ska hjälpa till att ge snabbare service för den som vill sköta sina ärenden digitalt.
Till chattboten Nori kan besökaren ställa frågor som rör kommunens verksamhet och uppdrag. Det kan till exempel handla om skola, färdtjänst, eller bygglov.
– I en liten kommun med ansträngd ekonomi och lite personal är det bra att ha en AI-assistent, säger Ellen Karlberg vid Norsjö kommun. Hon vill inte uppge hur mycket satsningen har kostat.
Många kommuner satsar
Norsjö kommun är inte ensam med att satsa på olika projekt inom AI.
En undersökning som gjorts på uppdrag av det nationella centret AI Sweden visar att 9 av 10 kommuner på olika sätt jobbar med frågan i landet. 61 procent av kommunerna har uppgett att förbättrad medborgarservice är syftet bakom satsningarna.
Kan ge inaktuell information
I Norsjö är chattboten Nori är öppen dygnet runt och kan svara på frågor på 90 olika språk.
– Eftersom chattboten bygger på Chat GPT och hämtar information från kommunens alla webbsidor kommer vi också att stöta på felaktigheter och inaktuell information. Då kan vi rätta eller ta bort information, säger Ellen Karlberg, kommunikatör.