År 2011 startade projektet Akutvård i extrem glesbygd (AXG), där Västerbotten, Jämtland och Norrbotten ingick. Målet var att använda varenda tillgänglig resurs för att kunna erbjuda akutvård på exempelvis fjällen och ta hjälp av lokala privata helikopteroperatörer.
Men i november i fjol sattes käppar i hjulen, då Transportstyrelsen påpekade att varje sådan helikopter måste ha det tillstånd som ambulanshelikoptrar har. Och eftersom få privata helikoptrar kan leva upp till samma krav har den delen av verksamheten tills vidare lagts på is.
– Jag kan tycka att det finns regler som inte är helt tillämpliga på den glesbygd vi har i Sverige. De här reglerna känns som de passar bättre i storstäder och på flygplatser, och att man skulle kunna göra undantag, säger Lena Kroik, samordningssjuksköterska på AXG.
Transportstyrelsen: ”Vi ser problematiken”
Ola Sterner på Transportstyrelsen säger till SVT att viljan att utnyttja varenda resurs har kolliderat med säkerhetstänket och att man inte tagit hänsyn till de EU-regler som Transportstyrelsen har att följa.
Privata helikopteroperatörer som upptäcker att en person behöver hjälp kan fortfarande hjälpa till om det gäller nödfall. Men AXG får inte längre skriva avtal och sätta privata aktörer i beredskap.
– Från Transportstyrelsens sida vill man få detta att funka, och vi ser problematiken i det här, säger Ola Sterner.