Enligt chefen för sektionen för flygplatstrafiktjänster kommer det inte automatiskt att bli tillåtet med fjärrstyrt flygtorn på en flygplats för att en annan får tillstånd.
– Vi är beroende av det underlag som kommer in och gör en unik bedömning för varje flygplats, säger Ann-Sofi Lorefält vid Transportstyrelsen.
Varje torn måste ses över
Beredningen för det tillstånd som getts för fjärrstyrning för Örnsköldsviks flygplats, som styrs från Sundsvall, tog tre år.
– Det är viktig att understryka att vi inte har godkänt ett system utan att varje torn måste ses över ur säkerhetssynpunkt, säger hon.
LÄS MER: Försvarsmakten tvekar om fjärrstyrda torn
Ann-Sofi Lorefält kan inte uttala sig om den tidsplan som tidigare nämnts av Luftfartsverket att man vill ha infört fjärrstyrda torn på ett flertal platser i Sverige före hösten 2019.
Som SVT Nyheter Västerbotten tidigare berättat kan hela projektet äventyras vid förseningar då finansieringen för EU-medel som har en tidsram måste hållas.