Gran och Rans samebyar har motsatt sig rallyt. Men nu ger Länsstyrelsen grönt ljus.
– Vi har förenat tillståndet med ett villkor om att en specialsträcka ska avbrytas om den inte kan genomföras trafiksäkert på grund av renar i anslutning till sträckan. Kan trafiksäkerheten inte säkerställas får sträckan inte genomföras, säger Per Lundström, länsjurist.
”Samebyarnas intressen väger lätt”
Han säger även att Länsstyrelsens prövning visar att det finns skäl att ge tillstånd enligt villkor.
– Vi har tagit ett beslut enligt trafikförordningen och ordningslagen där vi efter prövning har kommit fram att vi kan ge ett tillstånd med villkor för att förebygga fara och olägenheter för trafiken eller de som bor eller uppehåller sig vid vägen. Vår bedömning är att de invändningar som framförts inte utgör skäl att avslå ansökan.
SSR, Svenska samernas riksförbund, är inte förvånade över beslutet.
– Vi är inte förvånade. Två av våra byar har sagt att de inte är bekväma med rallyt, två byar har sagt att det går bra. Vi upplever att det är ytterst sällan som samebyarna får gehör. Det spelar ingen roll om det handlar om rally, en gruva eller vindkraft. Samebyarnas intressen väger ganska lätt, säger Jenny Karlsson Wik, verksamhetschef hos SSR.
Kommer köras rally efter strandpromenaden
Vidare menar Per Lundström att beslutet tagits efter omfattande prövning:
– Det är ett väldigt stort arrangemang och har varit stort ärende hos oss med omfattande prövning. Det omfattar en rad olika frågor som vi behövt se över och utreda.
Även Shakedown-sträckan efter strandpromenaden godkänns.
– Umeå kommun som väghållare och andra privata väghållare har gett sitt medgivande. Med tanke på att sträckan bara kommer att användas under torsdagen och på dagtid anser vi att störningarna inte utgör skäl att avslå ansökan.