Det är Trafikverkets egen plan- och juridikavdelning som återförvisat arbetsplanerna för Västra länken. Det juristerna ger bakläxa på är att de tre alternativen till dragning mellan E4 och E12 utretts var för sig som enskilda arbetsplaner, och inte som en fördjupad vägutredning med gemensam miljö- och konsekvensbeskrivning.
– Det känns otroligt jobbigt att det har blivit så här, när både Umeå kommun och medborgarna är i startgroparna för att börja bygga, säger Trafikverkets regionchef Arnold Vonkavaara.
Ny försening
Man har tidigare hoppats kunna ha Västra länken klar hösten 2019, men det lär nu dröja ytterligare innan den sista delen av Umeåprojektet färdigställs. Det är ännu för tidigt att säga hur stor förseningen blir. Trafikverkets representanter ska nu sätta sig ner och ta fram en ny tidplan.
– Det är olyckligt att det blir försenat, men bra att man fångar upp det här nu så att vi inte börjar bygga en väg på olagliga grunder, säger Vonkavaara.
Kommunstyrelsens ordförande Hans Lindberg (S) säger att han blev överraskad av beskedet.
– Vi utgår ifrån att Trafikverket nu avsätter tillräckliga resurser för att handlägga ärendet skyndsamt, så att vägen kan bli klar 2019 som planerat. För varje dag som Västra länken inte står klar, förlorar kommunen stora pengar i så kallade bristkostnader, säger han.
Återförvisningen handlar inte om vilken av de alternativa dragningarna som är bäst, utan om formella brister i handläggningen.
– Man har inte prövat arbetsplanerna färdigt, säger Vonkavaara.
Bakslaget ska, trots förseningen, inte innebära några större fördyringar för projektet.