Länstrafikens mål är att trafiken år 2020 bedrivas till 60 procent med förnybart drivmedel. Den siffran ska förbättras med 4 procentenheter per år för att vara 100 procent år 2030. Tidigare var målet att 100 procent skulle vara uppfyllt år 2025 men på grund av begränsad tillgång på förnyelsebart drivmedel har Länstrafiken nu fått backa på det.
– Det har blivit svårare att få tag på och konkurrensen är hårdare vid upphandlingar, säger Helena Björn, kontorschef på Länstrafiken i Västerbotten.
Beslut på riksplan har stor påverkan
Att lösa drivmedelsfrågan är inget Länstrafiken själva kan göra. Det handlar istället om beslut på regeringsnivå med reduktionsplikten som införts.
– Det påverkar tillgången och blir en större efterfrågan på grund av det. Vi har också beslut kring PFAD i HVO, som är ett förnybart diesel som fått förändrade regler, som gör att en del av HVO på svensk marknad har försvunnit.
Avskaffat undantag kan innebära stora kostnader
Det Länstrafiken kan göra är att försöka anpassa sig för att inte slå av på takten men enligt Helena Björn finns en liten oro för framtiden.
– Sverige har haft ett undantag från EU-regler då vi fått ha skattefria biodrivmedel men till årskiftet 2020/2021 kommer detta eventuellt att försvinna. Det skulle i så fall innebära stora kostnader för kollektivtrafiken.
Hur stora då?
– Vi har räknat på det och det handlar om omkring 15 miljoner baserat på 2018 och mängden drivmedel det året, säger Helena Björn och berättar man inväntar beslut innan man agerar.