Enligt Lars Lilja (S) vill man driva på för att vara så miljövänliga som möjligt genom att bland annat åka kollektivt. Att Länstrafiken i Västerbotten får skjuta fram sin omställning till att bli fossilfria från 2025 till 2030 är synd tycker han.
– Det är jättetråkigt men samtidigt tror jag att de gjort en realistisk bedömning. Vi vet att det är stor brist på HVO och det är många som vill göra omställningen, inte bara Länstrafiken i Västerbotten.
Är det ett problem?
– Eftersom kollektivtrafiken till 50 procent är skattefinansierad så kommer det naturligtvis på något sätt bli dyrare. Antingen för redan pressade kommuner och regioner eller för resenärer.
Efterlyser insatser på riksplanet
Men något inflytande i bränslefrågan är svår att få för lokala politiker i Västerbotten. Deras hjälp blir därför mycket liten menar Lars Lilja (S).
– Härifrån lilla Västerbotten kan vi nog inte göra så mycket. Här krävs insatser på, till att börja med, riksnivå för att underlätta produktionen av HVO.
Så ni kan inte göra någonting?
– Härifrån tror jag inte det.