Bristen beror till stor del på att den så kallade reduktionsplikten ökat. Det innebär att bensinen och dieselns klimatpåverkan gradvis ska förbättras vilket i sin tur betyder att en högre procent av HVO behöver blandas in. Straffavgifterna är höga om man inte uppfyller den. Därför har det också blivit mindre över som går att importera.
Enligt Johan Lagrelius har Sverige inte dragit upp någon större inhemskt produktion vilket lett till att man gjort sig beroende av importen.
– Framförallt när det gäller HVO så importerar vi väldigt mycket. En viss andel av den är ju också baserad på palmolja. Det är ju en resursfråga att vara beroende av importen. Det gör det osäkert hur mycket vi kan distribuera här i landet, säger Johan Lagrelius på BioFuel Region AB.
”Känsligare om det hänger på ett bränsle”
BioFuel Region AB är ett bolag som ägs av åtta kommuner och ett 20-tal företag. Ambitionen är att göra en omställning av fordonsflottan och man beskriver sig som en personlig tränare för deras partners. Samtidigt märker de hur många bolag har baserat sin utsago på att HVO ska lösa allt. Johan Lagrelius föreslår istället att man ser över flera alternativa bränslen när man gör upphandlingar.
– Det är förstås känsligare om det hänger på ett bränsle. Det är bra att använda hela paletten för alla alternativ behövs. Elfordon är på intåg både på personbils- och lastbilssidan. Men biobaserade alternativ kommer också att behövas.
Företaget gör bedömningen att det finns stor potential för el, biogas eller etanol (ED95-dieselkvalitet) i länet. Dock kommer särskilda fordon att krävas särskilda fordon för dessa bränslen till skillnad från HVO100.