Under ett helt år har mobiltelefon- och bredbandskabeln legat på marken sedan en skogsmaskin körde in i den och den gick av. Nu var det dags igen, en maskin körde av kabeln. De flesta hushållen i Ammarnäs är kunder hos Telia och nu blev de helt utan kommunikation.
”Förtvivlad”
Det dröjde 36 timmar innan kabeln var lagad och den är fortfarande inte upphängd i telefonstolparna som den ska vara.
– Man blir förtvivlad och man känner sig som på 1800-talet när man inte har någon kommunikation alls, säger Christina Öster som är starkt kritisk till både Telia som inte lagat kabeln och till kommunen som inte hade ordnat bättre reservkommunikation.
Blev akut sjuk
När hennes sambo blev akut sjuk gick det inte att ringa någonstans och tankautomaten vid bensinstationen fungerade heller inte då hon tänkte köra ner till Sorsele för att få hjälp. Till slut blev det räddningstjänsten som larmade ambulanshelikoptern via sitt kommunikationssystem och som också hjälpte till med hjärt- och lungräddning. Men då var det för sent.
– Han dog på grund av att det inte gick att larma, säger Christina Öster.
I stressen och vetskapen om att det inte gick få kontakt med mobiltelefonen tänkte hon inte heller på att det hade gått ringa SOS på telefonen då andra tillgängliga operatörer tar över.
Oklarheter vid krissituation
Marcus Eriksson vid räddningstjänsten i Ammarnäs menar att det finns för mycket oklarheter över var man ska vända sig vid krissituationer.
– Huvudansvaret ligger hos Telia som inte ordnat en permanent lösning med den nedfallna kabeln men också hos kommunen som bättre måste informera var invånarna ska vända sig när något sådant här händer, säger han och fortsätter:
– Vi behöver en brandstation eller sjukstuga som alltid är bemannad dels för våra boende i byn men också för turisterna som kommer under högsäsong då invånarantalet höjs till det dubbla, säger Marcus Eriksson.
Telia självkritiskt
Teleoperatören Telia är självkritisk till att det tog så lång tid att reparera kabelbrottet.
– Vi är inte nöjda med att det tog så lång tid att reparera skadan och nu är det högsta prioritet att få till en hållbar lösning på den här fiberkabeln, säger Roija Rafii, presschef på Telia.
Rättelse: I den tidigare version av artikeln stod det att hela Ammarnäs mobilnät var utslaget. Det var endast Teliakundernas mobilnät som slogs ut.