Aurora Botnia som trafikerar sträckan mellan Umeå och Vasa är en trevägshybrid och kan köras på el, naturgas och diesel. Under hösten 2021 fick färjan dra ner på farten för att bränslekostnaderna var för höga – men nu har läget blivit ännu värre.
– Priserna på naturgas har stigit och varit uppe på 180 euro/MWh jämfört med ett år sedan då det låg på 20 euro/MWh. Om vi bara kör på LNG skulle hela vår omsättning gå till bränsle, säger Peter Ståhlberg.
Hoppas på vändning
Om Wasaline skulle öka biljettpriserna för att klara kostnaderna skulle passagerarna betala sex gånger priset. Alternativet blir därför att köra färjan med mer diesel, men det är inget som är skrivet i sten enligt Ståhlberg.
– Det här är en prisstörning just nu. När det är fint väder kommer vi kunna köra på mer naturgas. Vintern har också ställt till det men isar som lagt sig tidigt.
I klippet hör du Peter Ståhlberg berätta mer.