Hittills i vinter har operatören Tågkompaniet som ansvarar för trafiken på Botinabanan fått in omkring 30 000 reklamationer från sina resenärer och det är bra många fler än förra året då bara omkring 5000 reklamationer gjordes till tågoperatören.
– Det beror på att kunderna inte kommit fram i tid eller inte kommit fram alls, säger Maria Cederberg, chef kundmöte på Tågkompaniet.
Tågkompaniet har under vintern haft stora problem med sina fordon vilket i inneburit att de tvingats ställa in en hel del tågtrafik och flera turer har också ersatts med bussar. Och nu uppmanar man resenärer som drabbats av tågstrulet att reklamera de resor som de inte kommit fram i tid.
– Vi vill att våra kunder ska reklamera när de inte är nöjda. För om vi inte kan leverera den tjänst som vi sagt så då vill vi att kunderna ska få tillbaka sina pengar, säger Cederberg.
Erbjuder kraftig rabatt
För att ytterligare kompensera tågresenärerna som drabbats hårt under vintern kommer tågoperatören från den första april, till och med mitten av maj att erbjuda periodkort till kraftigt reducerat pris.
– Det är det lilla vi kan göra för våra kunder, förutom att de ska få tillbaka pengarna på de reklamationer som de gör.