Att Northvolt ännu inte är i gång med full produktion vid fabriken i Skellefteå gör att batterijätten nu äter upp sitt eget kapital i hög hastighet, menar Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi.
– Det kan mycket väl bli stopp för finansieringen och då hamnar man i ett prekärt läge, säger han i Aktuellt.
På måndagen kom beskedet att Northvolt stänger en del av fabriken i Skellefteå och att personal ska varslas. Det efter långvariga problem i uppstartsfasen.
– Jag hade förväntat mig att man skulle ha den industriella kompetensen för att i dag vara i gång och ligga på fullt kapacitetsutnyttjande, säger Magnus Henrekson.
Annan aktör kan kliva in
Enligt Pontus Braunerhjelm, även han professor i nationalekonomi, kan någon annan aktör framöver komma att ta över anläggningen i Skellefteå.
– Skulle det värsta hända här, att man måste ställa in betalningarna och bolaget går i konkurs, så betyder inte det att anläggningen försvinner utan då kommer sannolikt någon annan aktör in men till lägre kaptialkostnader, säger han i Aktuellt.
”Om några år kan utvecklingen gå snabbare igen”
På många håll i Europa görs satsningar på batterifabriker liknande den i Skellefteå. Björn Sandén, professor i innovation och hållbarhet, har tidigare varnat för att alla inte kommer att överleva.
– Det här är en reaktion på att marknaden vuxit långsammare än man förutspådde för några år sedan, säger han efter Northvolts besked på måndagen.
Han pekar på att elektrifieringen ännu är i sin linda och att det framåt finns risk både för överoptimism och för överpessimism, vilket påverkar bolagen.
– Om några år kan utvecklingen gå snabbare igen. Det är svårt att veta vilka aktörer som kommer att klara sig, det är viktigt att aktörerna har uthållighet och kan hantera den här typen av svängningar, för omställningen kommer att fortsätta. Det gäller att hitta en nivå där man som bolag växer lagom snabbt.
En av Northvolts största kunder är fordonstillverkaren Scania, som är fåordiga efter måndagens besked.
– Vi följer utvecklingen noga och har nära kontakt med Northvolt, säger Scanias presschef Erik Bratthall.
Skattemiljarder på spel
Hittills har miljarder i skattepengar satsats på fabriken i Skellefteå. Det enligt en sammanställning som SVT:s Aktuellt har gjort. Pengar som är i fara om Northvolt skulle gå i konkurs.
- 600 miljoner har kommit i bidrag från ett antal myndigheter.
- Svensk exportkredit har gått in med ungefär 2,5 miljarder kronor i lån.
- 12 miljarder i kreditgarantier, via riksgälden – det är också svenska skattebetalare som garanterar, men de lånen har ännu inte betalats ut.
- De statliga pensionsfonderna AP 1-4, och pensionsfonderna AMF och Folksam har investerat totalt cirka 9 miljarder.
- Skellefteå kommun har satsat flera miljarder kronor på infrastruktur, bland annat en ny kaj i hamnen för att stora transportfartyg ska kunna lägga an.