Den avreglering av järnvägsmarknaden som genomfördes 2010 innebär att Norrtåg inte längre har ensamrätt för trafiken på de sträckor bolaget trafikerar. Samtidigt har man ett avtal med staten som säger att Norrtåg och staten ska finansiera sex dagliga turer vardera på banan.
– Principen är besynnerlig, att staten i form av SJ konkurrerar med annan statligt finansierad trafik, konstaterar Nicke Grahn (FP) som sitter i Norrtågs styrelse.
Förlorar över 30 miljoner kronor
Statens järnvägar, SJ, har utnyttjat avregleringens möjligheter och börjat köra trafik på Botniabanan, den kommersiellt mest intressanta sträckan som Norrtåg trafikerar. I dagsläget kör SJ fyra turer i vardera riktning på banan. Dessa turer drar staten av från den del av Botniabanetrafiken man åtagit sig att finansiera.
– Stödet är ungefär åtta miljoner kronor per tur. De fyra turer som SJ kör innebär att vi förlorar 32 miljoner kronor per år, säger Norrtågs vd Maria Höglander.
I den kollektivtrafikplan för åren 2018-2020 som kommer att tas upp på landstingsstyrelsens möte nästa vecka pekas de förlorade bidragen ut som en av de ekonomiska riskerna med trafiken.