Trots statligt stöd på hela investeringskostnaden finns det flera platser i norra Sverige där ingen vill bygga. Kostnaderna är stora och lönsamheten i nuläget för låg, menar företagen.
Hur ska snabbladdare komma på plats i hela Sverige?
– Vi måste jobba tillsammans och regeringen har utlyst ett väldigt förmånligt investeringsstöd. Sverige har en stor andel nyregistrerade elbilar vilket gör att det kommer bli mer och mer attraktivt för bolag att sätta upp snabbladdare, säger Khashayar Farmanbar, (S) energi- och digitaliseringsminister.
Så ska kapaciteten ökas
Kapaciteten i elnätet, och kostnaden för att uppgradera nätet, är ett annat hinder som satt stopp för snabbladdare i bland annat fjällorten Kittelfjäll.
I norra Norge fanns tidigare samma problem med vita fläckar där ingen vill sätta upp snabbladdare trots stöd.
Problemet löstes genom ett samarbete mellan nätbolag, elhandelsbolag och möten med alla inblandade parter, bland annat politiker, kommuner och bensinstationer. Man såg även över avgifterna för elen.
Ett sådant samarbete är intressant, enligt Khashayar Farmanbar, men i nuläget är det investeringsstödet som gäller.
Hör energiministern om hur kapaciteten i elnätet ska ökas och vad som ska komma först – elbilarna eller snabbladdarna?