För två år sedan beslutade regeringen att stöd skulle betalas ut för att få snabbladdare på plats på så kallade ”vita fläckar” i Sverige. Målet var att det skulle finnas snabbladdstationer var tionde mil och pengar har utlysts i tre stödomgångar.
Men på flera platser i inlandet har ingen visat intresse för att söka stödpengarna. Och på orter som beviljats stöd har fortfarande ingen laddstation kommit på plats.
Långa tillståndsprocesser och för låg kapacitet i elnätet är några av hindren.
– Vi är beroende av elnätsföretagen för att få upp kapaciteten, sådana här investeringar tar tid, säger Björn Öster på Vattenfall incharge som är ett av företagen som beviljats investeringsstöd i inlandet.
Tidspress att få laddaren på plats
Och tiden är knapp – är inte snabbladdarna på plats innan slutet av oktober i år kräver Trafikverket tillbaka stödpengarna.
– När man sätter ett slutdatum till sista oktober så måste det vara förankrat med elnätsföretagen att det går att öka kapaciteten i elnätet tills dess, annars funkar det inte, säger Björn Öster.
Enligt Trafikverket beror villkoren i stödet på att uppdraget från regeringen är tidssatt till 2022 och att budgeten är lagd efter det.
– Vi är medvetna om utmaningarna, men vi hoppas att företagen tagit höjd för detta i sina tidsplaner, säger Hanna Eklöf, utredningsledare.
Hur många har hittills fått betala tillbaka investeringsstödet?
– På tre orter har vi än så länge riktat återkrav, men vi hoppas så klart att så många som möjligt hinner få upp snabbladdarna.
Hör Hanna Eklöf på Trafikverket svara på kritiken mot villkoren för stödpengarna i klippet.
Här är orterna där ingen sökt stöd för att sätta upp snabbladdare
Korpilompolo tätort, Pajala kommun
Pello, Övertorneå kommun
Niemisel, Luleå kommun
Porjus, Jokkmokks kommun
Puoltikasvaara, Gällivare kommun
Stora Sjöfallet, Gällivare kommun
Långträsk, Piteå kommun
Polcirkeln, Arjeplogs kommun
Norrbäck, Lycksele kommun
Stalon, Vilhelmina kommun
Kittelfjäll, Vilhelmina kommun
Lidsjöberg, Strömsunds kommun
Ramsjö, Ljusdals kommun
Stöllet, Torsby kommun
Källa: Trafikverket