Upplägget betyder till exempel att det inte längre går att söka rätt på ett telefonnummer direkt till ett äldreboende eller en skola. Alla samtal ska gå via kundtjänst som gör ett ärende.
En som tycker att strategin är problematisk är medieforskaren Jesper Enbom.
– Det finns en risk i att det blir svårt att få tag i ansvariga, både som journalist och privatperson. Fastnar du och blir blockerad i kundtjänst så kan du inte ställa de frågor som du kanske behöver till den ansvariga, säger han till SVT Nyheter.
Har utvecklats under lång tid
Kundtjänsten i Skellefteå har utvecklats och förändrats till att omfatta allt fler uppgifter under tio års tid, och idag vet inte heller politiker hur omfattande verksamheten blivit.
– Ja, men nog kan du väl till exempel som förälder ringa direkt till ditt barns mentor, säger till exempel kommunalrådet Lorents Burman (S) när SVT Nyheter ställer frågan.
Men det finns inte längre möjlighet att göra det om du inte tagit reda på det själv på något annat sätt.
Kommunchef Kristina Sundin Jonsson tycker inte att utvecklingen av kundtjänst gått för långt, och förklarar i klippet varför hon tycker att kundtjänsten är nödvändig och bra.