Det är Sveriges radios program Kaliber som tagit del av en intern rapport från Luftfartsverket. Där framgår det att kostnaderna för projektet med fjärrstyrd flygledning ökar med närmare 60 miljoner kronor.
Projektet sjösattes 2015 och i dag flygleds både Örnsköldsvik och Sundsvalls flygplatser från en central. Sedan dess har man velat tillämpa samma teknik på flygplatserna i Umeå, Kiruna, Östersund och Malmö.
Men nu ser projektet ut att bli omkring ett år försenat, enligt Kaliber.
– Det är en försening, absolut. Den har vi fått presenterad för oss men riktigt hur lång eller när det blir av är svårt att säga, berättar Carin Ählström, operativ chef för flygledningen i Umeå, för SVT Nyheter.
Inte fått något att ta ställning till
En central fjärrstyrning innebär att personal som i dagsläget arbetar på de berörda flygplatserna flyttas till Stockholm. Men hur det ska gå till rent praktiskt är inte riktigt klart än.
– Vi har inte fått något att ta ställning till ännu, det gör det svårt att säga hur personalen väljer att göra. Om någon kommer försöka pendla eller göra något helt annat vet vi inte. Men i dagsläget har vi inte fått något reellt att ställning till ännu, säger Ählström.
”Stor farhåga”
Planen var att Umeås flygledning skulle flyttas till Arlanda under slutet av 2019, det har försenats. Med de nya förseningarna och de ökade kostnaderna kan det dröja ytterligare.
Bland flygledarna befaras att rutinerade medarbetare kan komma att byta bransch på grund av att man inte vill flytta.
– Det finns en stor farhåga i att medarbetare kommer välja att göra något annat och då hamnar vi helt plötsligt i en resursbrist. Det är tänkt att vi som är här ska göra samma sak fast från en annan geografisk plats i Sverige, så det är inga andra människor som ska utföra jobbet, säger Carin Ählström.