Svensk pilotförening ställer sig frågande till att LFV (Luftfartsverket) i sin rapport om fjärrstyrningsprojektet, som nyligen överlämnades till regeringen, sätter likhetstecken mellan en stängning av en flygledningscentral och en stängd så kallad RTC – en fjärrstyrningscentral där flera flygplatser styrs via kamerasystem.
– Ett utslaget RTC stänger inte bara en utan flera flygplatser, konstaterar Tomas Gustafsson i Svensk pilotförening.
Regelverket inte anpassat
Han ser en överhängande risk för att flygsäkerheten kan äventyras i en situation där en fjärrstyrningscentral av någon anledning slutar att fungera.
– Man förutsätter att en central för fjärrstyrning av flygplatser inte kan sluta att fungera, konstaterar Tomas Gustafsson som också menar dagens regelverk inte är anpassat för den nya situationen där ett flertal flygplatser styrs från samma central.
Kräver alternativ flygplats
Pilotföreningen anser att regelverket måste ses över och menar att det inte kan tillåtas att ha en alternativ flygplats som ligger under samma kontrollcentral som den ursprungliga destinationen när man färdplanerar.
– Så länge regelverket inte är anpassat till den sårbarheten saknas så kallad redundans, alltså en reservplan för att kunna landa säkert, hävdar Gustafsson.