När SVT besökte Dan Åbergs klass på Grisbackaskolan för tre år sedan berättade han om brist på böcker och kopiatorer som gick varma. När det gällde digitala läromedel handlade det ofta om gratislicenser och prova på-licenser.
När vi nu besöker honom och hans klass 4B stämmer fortfarande kartböckerna inte med verkligheten och det saknas klassuppsättningar med läroböcker i många ämnen. Men det har också blivit bättre.
– Det har varit en klar förbättring jämfört med tidigare år. Som lärare som varit verksam i många år är jag glad att vi svängt från det hundraprocentigt digitala till att ha fysiska läromedel växlat med digitala. Ska elever lära sig att läsa så funkar det betydligt bättre med fysiska böcker än digitala, säger Dan Åberg.
”Bra åtgärd”
Även när det gäller digitala läromedel har läget blivit bättre i skolan, menar han.
– Sedan två år tillbaka har vi en gemensam portal på grundskolan. Där finns många olika appar och det har varit en otroligt bra åtgärd från Umeå kommuns sida.
Riktade statsbidrag efter utredning
Efter en stor debatt om bristen på läromedel och en utredning kom regeringens beslut om ett riktat statsbidrag år 2023. Skolhuvudmän kan nu söka bidrag för att köpa in läromedel där huvudmaterialet utgörs av en fysisk bok.
Första året satsade regeringen 685 miljoner kronor och de följande åren är bidraget en halv miljard om året. Umeå kommuns grundskolor har fått drygt 13 miljoner kronor totalt för år 2023 och 2024.
Så lär vi oss bäst i skolan – hör eleverna i klass 4B
Fakta om statsbidraget
Statsbidraget ska användas för inköp av förlagsproducerade läroböcker, med eller utan digitala komponenter, som är avsedda att användas i undervisningen. Vår tolkning av förordningen är att statsbidrag ska gå till att bekosta tryckta läroböcker som får ha digitala komponenter.
Grunden är alltså alltid en fysisk lärobok och bidraget får därför inte användas till att bekosta renodlade digitala läromedel.
Bidraget får inte heller användas till skönlitteratur, facklitteratur eller böcker som är inköpta för skolbibliotek, eftersom vi bedömer att dessa inte räknas till sådana läromedel som avses med förordningen.
Källa: Skolverket