närbild på slitna skolböcker, samt en kvinna som intervjuas vid en husvägg

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Vi har fortfarande klassrum utrustade med kritor och svart tavla” säger lärarna i Umeå. Pernilla Höglander Wikström är en av de som är kritiska. Foto: SVT

Lärarna i Umeå larmar: ”För dåliga läromedel i skolan”

Uppdaterad
Publicerad

Få och trasiga böcker, kopieringsmaskiner som går varma och ett digitalt språng som inte blev av. Nu slår flera av Umeås lärare larm om läget i grundskolan.

– Vi måste satsa mer på läromedel i skolorna. Idag hamnar vi lärare nästan i konflikt när det handlar om vilka av oss som ska få nya böcker, säger Pernilla Höglander Wikström, förskollärare.

SVT Nyheter Västerbotten har pratat med flera lärare i för- och grundskolan som är mycket kritiska till tillgången till skolböcker och digitala hjälpmedel. En ansträngd budget försämrar läget ännu mer, menar de.

I klassrummet hos klass 6B på Grisbackaskolan i Umeå är redovisningarna kring Balkans historia precis avklarade. Nu väntar läsförståelse. De har ett ombonat, mysigt klassrum på andra våningen och eleverna jobbar på fint. Den här förmiddagen har de dessutom halvklass. Men allt är inte ok, menar Dan Åberg, mellanstadielärare och biträdande föreningsombud hos Läraranas Riksförbund.

Gamla och trasiga böcker

Lektionens arbetsmaterial är ett uppkopierat kompendium och skolans bokuppsättningar är gamla och ofta trasiga.

– Böckerna i bokhyllan här i klassrummet, pussel och annat, har jag köpt själv. Det finns helt enkelt inte pengar till att köpa aktuella läromedel.

När eleverna i klass 6B själva får svara på vad de tycker om sina läromedel räcker många upp handen. Många av deras böcker är slitna och vissa har för gammal fakta, menar de.

Har eleverna tillgång till de böcker som behövs?

– Det skulle jag inte säga att de har, säger Dan Åberg.

Faktasökning på nätet en utmaning

Han berättar att när pengarna inte finns så använder lärarna sig ofta av gratislicenser och prova på-licenser för det digitala undervisningsmaterialet.

– Det är ganska stressande. Man binder upp sig på en månads gratisabonnemang. Vill man sedan fortsätta finns det inte pengar. Då kanske man bokar upp en ny månad i sin partners namn.

För elever i låg- och mellanstadiet är även faktasökning på nätet en utmaning när det inte får kosta.

– De går in på bland annat Wikipedia. Där är informationen skriven av vuxna för vuxna, inte för barn. Vi vill att kommunen ska betala för licenser för till exempel Nationalencyklopedin som finns i en lättläst version, så att det finns ett bredare utbud som alla lärare har tillgång till, säger Dan Åberg.

Utbildningsdirektören Ann-Christine Gradin i Umeå kommun säger till SVT att de är medvetna om problemet och nu kommer att satsa på en digital portal för läromedel för att förbättra läget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.