SVT Nyheter Västerbotten har pratat med flera lärare i för- och grundskolan som är mycket kritiska till tillgången till skolböcker och digitala hjälpmedel. En ansträngd budget försämrar läget ännu mer, menar de.
I klassrummet hos klass 6B på Grisbackaskolan i Umeå är redovisningarna kring Balkans historia precis avklarade. Nu väntar läsförståelse. De har ett ombonat, mysigt klassrum på andra våningen och eleverna jobbar på fint. Den här förmiddagen har de dessutom halvklass. Men allt är inte ok, menar Dan Åberg, mellanstadielärare och biträdande föreningsombud hos Läraranas Riksförbund.
Gamla och trasiga böcker
Lektionens arbetsmaterial är ett uppkopierat kompendium och skolans bokuppsättningar är gamla och ofta trasiga.
– Böckerna i bokhyllan här i klassrummet, pussel och annat, har jag köpt själv. Det finns helt enkelt inte pengar till att köpa aktuella läromedel.
När eleverna i klass 6B själva får svara på vad de tycker om sina läromedel räcker många upp handen. Många av deras böcker är slitna och vissa har för gammal fakta, menar de.
Har eleverna tillgång till de böcker som behövs?
– Det skulle jag inte säga att de har, säger Dan Åberg.
Faktasökning på nätet en utmaning
Han berättar att när pengarna inte finns så använder lärarna sig ofta av gratislicenser och prova på-licenser för det digitala undervisningsmaterialet.
– Det är ganska stressande. Man binder upp sig på en månads gratisabonnemang. Vill man sedan fortsätta finns det inte pengar. Då kanske man bokar upp en ny månad i sin partners namn.
För elever i låg- och mellanstadiet är även faktasökning på nätet en utmaning när det inte får kosta.
– De går in på bland annat Wikipedia. Där är informationen skriven av vuxna för vuxna, inte för barn. Vi vill att kommunen ska betala för licenser för till exempel Nationalencyklopedin som finns i en lättläst version, så att det finns ett bredare utbud som alla lärare har tillgång till, säger Dan Åberg.
Utbildningsdirektören Ann-Christine Gradin i Umeå kommun säger till SVT att de är medvetna om problemet och nu kommer att satsa på en digital portal för läromedel för att förbättra läget.