En delad bild som visar två scener. Till vänster står skolminister Lotta Edholm med långt hår och en prickig scarf. Till höger syns en ung person som sitter vid ett skrivbord, riktad mot en smartphone.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Miljarder har satsats på digital utrustning till svenska skolor, inte sällan till små barn. Helt fel, säger skolministern Lotta Edholm (L). Foto: SVT / TT

Skolminister Lotta Edholm (L) medger felsatsningar på digitala verktyg: ”Nu betalar vi priset”

Uppdaterad
Publicerad

Många elever i Sverige saknar grundläggande digitala kunskaper, visar en färsk studie. Paradoxalt nog är tillgång till digital utrustning en del av problemet, enligt skolminister Lotta Edholm(L).

– Vi har introducerat väldigt mycket teknik i väldigt låga åldrar och nu betalar vi priset, säger hon i Aktuellt.

Den internationella studien Icils undersöker elever i årskurs 8 och visar att många saknar grundläggande digitala kunskaper och har svårt att värdera information.

Miljarder har satsats på datorer, läsplattor och annan digital utrustning till svenska skolor, inte sällan till små barn. Helt fel, säger Lotta Edholm självkritiskt och lyfter fram behovet av en ”helomvändning”.

– Vi har låtit små barn få läsplattor alldeles för tidigt i skolan. Vi har inte sett till att barnen faktiskt kan läsa, skriva, räkna innan vi introducerar digitala verktyg.

En person sitter i ett kontor med inredning som består av bokhyllor fyllda med mappar och böcker. Personen bär en mörkblå kavaj och en mönstrad scarf.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Då: Lotta Edholm var skolborgarråd i Stockholm stad – som satsade stort på digitala verktyg i grundskolan. Foto: SVT

Tror att det stör eleverna

2012 var Lotta Edholm skolborgarråd i Stockholm och beslutade om en satsning på surfplattor till elever i grundskolan. Det handlade om över 2 000 plattor i en satsning som Lotta Edholm tyckte var rätt då. Nu har hon svängt, och befarar att digitala verktyg i tidiga åldrar riskerar att störa elevernas inlärning. Edholm har tidigare beskrivit digitaliseringen i skolan som ett experiment, och hon medger att hon själv varit en del av det.

– Jag var absolut en del av experimentet, liksom så väldigt många andra. Men i dag finns det så mycket som talar för att vi måste ta ett steg tillbaka, framförallt för de yngre barnen, som jag är bekymrad över.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.