39 procent av eleverna i årskurs 8 saknar förmåga att värdera informations trovärdighet, relevans och användbarhet digitalt, enligt studien från Icils, International Computer and Information Literacy Study.
– Det är oroväckande att en stor andel elever, och det gäller även i andra länder, saknar tillräckliga kunskaper i exempelvis källmedvetenhet och ansvarsfull användning av digitala verktyg, säger Anna Castberg, avdelningschef på Skolverket i ett pressmeddelande.
Studien visar också att en nästan lika stor grupp, 41 procent, har grundläggande it-färdighet. Endast 20 procent kan lösa uppgifterna självständigt.
Svårt att värdera källor
Elever som SVT Nyheter pratat med vittnar om att det kan vara knepigt att sålla bland information.
– Det finns så många källor och det är väldigt svårt att veta vilka man kan lita på, så jag tycker källkritik kan vara svårt, säger Ivan Wesström, elev på Råsunda centralskola i Solna.
”Inte unikt för Sverige”
Anna Castberg menar att det är viktigt att eleverna får kunskap i att använda verktygen på ett ändamålsenligt sätt i skolan, men att det inte sker automatiskt idag.
– Det är inte unikt för Sverige, men av stor betydelse för samhället. Det handlar om färdigheter som är en förutsättning för att kunna delta i skola, arbetsliv och som aktiv samhällsmedborgare, säger Anna Castberg, avdelningschef på Skolverket.
Danmark bäst i Norden
Studien har genomförts sedan 2013, men det är första året som Sverige deltar i undersökningen som genomförts tillsammans med 33 andra länder. Den undersöker två områden – dator- och informationskunskap och kunskap om programmering.
I programmeringsdelen presterade 34 procent av de svenska eleverna på en låg eller mycket låg nivå.
Sverige landar på genomsnittet för de deltagande EU/OECD-länderna. De svenska eleverna presterade på samma nivå som de norska. Bäst i norden var Danmark.
Fakta: Kunskapsnivåer
Under nivå 1: Eleven klarar bara det allra enklaste, om den får tydliga instruktioner. (I Sverige presterar 14 procent på denna nivå.)
Nivå 1: Basala kunskaper (25 procent)
Nivå 2: Grundläggande nivå (41 procent)
Nivå 3: Eleven visar självständighet i sin datoranvändning. Kan självständigt söka, hitta och kritiskt utvärdera information. (19 procent)
Nivå 4: Avancerad nivå (1 procent)
EU-kommissionen har satt som mål att andelen lågpresterande (under eller på nivå 1) åttondeklassare i EU inte ska vara högre än 15 procent år 2030.
Källa: IEA (TT)