Den internationella studien Icils undersöker elever i årskurs 8 och visar att många saknar grundläggande digitala kunskaper och har svårt att värdera information.
Miljarder har satsats på datorer, läsplattor och annan digital utrustning till svenska skolor, inte sällan till små barn. Helt fel, säger Lotta Edholm självkritiskt och lyfter fram behovet av en ”helomvändning”.
– Vi har låtit små barn få läsplattor alldeles för tidigt i skolan. Vi har inte sett till att barnen faktiskt kan läsa, skriva, räkna innan vi introducerar digitala verktyg.
Tror att det stör eleverna
2012 var Lotta Edholm skolborgarråd i Stockholm och beslutade om en satsning på surfplattor till elever i grundskolan. Det handlade om över 2 000 plattor i en satsning som Lotta Edholm tyckte var rätt då. Nu har hon svängt, och befarar att digitala verktyg i tidiga åldrar riskerar att störa elevernas inlärning. Edholm har tidigare beskrivit digitaliseringen i skolan som ett experiment, och hon medger att hon själv varit en del av det.
– Jag var absolut en del av experimentet, liksom så väldigt många andra. Men i dag finns det så mycket som talar för att vi måste ta ett steg tillbaka, framförallt för de yngre barnen, som jag är bekymrad över.